Saturday, September 06, 2003

HUDA DAN GHAFIRAH MACAM SAKURA DAN TOMOYO =)



Masuk nih kiranya dah 5 thn saya kawan ngan ghafirah (gopi). Start dari f4 di kisas sampai sekarang. Masih terasa indahnya lagi saat berada di kisas, kelas 512 yang best dan guru-guru yang penyayang, tetambah lagi dengan PKT nya yang berdedikasi (ewah, masuk lif tekan sendiri nampak). Sepanjang 5 tahun macam-macam pengalaman diperolehi dan pengalaman yang paling saya tak lupa time gopi sakit. Rasa macam mimpi bila saya tahu dia sakit, rasa macam tak percaya!

Camner first2 saya kenal gopi? Erm….budak irshad perempuan yang masuk kisas dua org jer, saya dan fizah. Kebetulan plak, satu klas. Jadi memaner asik berkepit jer ngan dia dan kebetulan jugak satu dorm. Saya ngan dia macam langit dengan bumi, kenapa? Sebab fizah nih punyalah tinggi, saya kecik jer. Cikgu Bakhiah (ajar akaun) slalu sruh saya tukar partner, combination tak jadik kata dia hehe. Alkisahnya satu hari tuh, fizah demam, banyak hari tak datang klas (biasalah awal2 f4 demam, homesick!saya pernah demam sampai seminggu :D, nasib baik ustazah nik mahizan jaga). Sebab fizah takder saya jadik takder kawan dalam klas tuh. Tetambah muka saya yang nampak cam sombong ngan blur (ramai complain camnih, kat uia pun),ramai yang takut nak kawan. Teringat kata marli (classmate saya) yang dia tak sangka saya kawan ngan saya dan saya nih kelakar sebab dia ingat saya nih sombong. Disebabkan takder kawan saya tegur sorang budak yang dok depan saya (gopi ler). Sembang punya sembang rupa2nya sekepala. Start dari situla mula rapat, malah saya lebih rapat lagi dengan gopi dari fizah.

Masa kat kisas, sepanjang f4 dan f5, saya masih ingat lagi ader 2 siri fight antara saya ngan gopi (hehe gopi, tak matangnya kita time tuh, berhingus lagi). Pastuh kitaorg ok balik,sampai skrg taknah gaduh.(tak main aaa gaduh2 nih cam bebudak). Kita digelar geng utara, utarian, kat klas. Yang bestnya gopi nih, dia sumber saya copy kerja sekolah, sebab dia nih rajin study sket. Tetambah subjek skk, saya tiru sebijik sebijan jawapan dia. Sebagai tukaran dia copy keja saya add-math, akaun ngan arab….hahaha(malasnya kita gopi time sekolah dedulu). Saya jugak suka copy muzakirat dia sbb muzakirat saya bersih jer tanpa contengan, kat klas selalu tido,(tengah best2 tido, selalu kena panggil ngan ustazah baca teks muzakirat). Bestnya ustazah norlia, ustazah nik hazifah dan paling penting ustazah zaidah.(Ingat lagi tak gopi, time kita makan bubur durian kat umah ustazah, ngan sambal sedap yang aku tumbuk tuh..hehe…pastuh korang citer kat ustazah yang aku paling anti kp muslimin kelas kita, pastuh ustazah gelak besar..korang memang suka kenakan aku)

Kita selalu kena buat keja sir bob (, adoiii…tensen betul. Macam2 kan kenangan kita kan gopi masa kat kisas…best sangat…tak tertulis kat sini. Dengan gopi saya takderla jadik nakal sebab dia nih budak baik, tapi kalau saya ngan roommate saya, jangan cakapla, asik ponteng prep, nyorok dalam tandas takpun dalam locker, tapi paling best selamber jer tido atas katil masa kp amik nama. Nakalnya saya, fly tiap2 minggu balik umah ustazah nik mahizan...(ustazah rindu ustazah)

Pastuh, lepas abis spm, mula2 ayah gopi suruh amik syariah kat um, saya punyalah pujuk dia masuk uia..last2 dia masuk gak amik irk(yesss…pujukan menjadi). Tak suspect gak masuk uia, sbb saya ader impian lain, tapi nak buat macam mana, ini dah ditakdirkan.

Time tgh tunggu spm, gopi la diari bergerak saya, semua citer dia simpan kemas, macam dia simpan rahsia dia. Lepas spm, dah besar, jadi pengalaman dah banyak, benda yang tak pernah terfikir oleh saya sebelum nih pun, saya dah pernah lalui. Semuanya mematangkan saya (matang ker?). Gopi nih jugaklah yang banyak kasik nasihat time spm saya yang result tak berapa best tuh…..

Lepas taaruf week, trus cari gopi, time tuh taktau dia bilik berapa cuma tau yang dia dok khadijah college, level4. Gi KC, ketuk satu bilik ke satu bilik kat level4 tuh, dan akhirnya berlakulah jejak kasihan antara saya ngan gopi…hehe. Saya ngan keluarga dia pun dah kamceng, gi umah gopi, dah rapat ngan mak dan ayah dia.

Pastuh gopi sakit, saya ngan fad, lepas klas jer ari2 lawat gopi (kadang2 ponteng klas..kui3 ) kitaorg ikut perkembangan dia dari hari-sehari, hanya semangat jer yang boleh kitaorg bantu time tuh. Dan akhirnya…alhamdullillah,gopi sembuh dan sekarang nih sambung belajar di uia seperti sediakala. Dan yang paling best macam perisa oren, saya dan gopi nih punya hobi yang sama, bidang penulisan, kitaorg selalu tukar-tukar karya, saya memang kagum dengan gopi sebab dia memang berbakat besar dalam bidang nih. Dan gopi nih memang tabah….antara kawan2 saya dia yang paling tabah. Ingat lagi time masa doctor suspect yang cancer gopi merebak ke hati dan jantung, gopi tetap terima dengan tabah, saya jer yang gelabah,cemas, takut (bila dah spread sampai lung dan liver, percentage hidup agak kurang). Namun alhamdullillah sangkaan doktor meleset. Gopi tak akan titiskan air mata dia depan kitaorang sedaya upaya nak gelak walaupun time tuh dia sakit. “sahabat, aku ingin sepertimu dalam ketenangan-durrani” .Gopi moga ukhuwah persahabatan ini takkan terlerai, moga persahabatan ini adalah tautan hati kita demi mencapai redha Ilahi. Manisnya ukhuwah ini, saya, gopi, fad, oby, kak ira, kak wana (akak saya ler)…… (apsal tiber2 saya flashback citer lama aaaa). Gopi adalah sahabat saya yang menyokong segala tindakan saya, walaupun orang lain ramai yang tak bersetuju…..

Kita tidak pernah menjangka
Kita tidak pernah menduga
Peta riwayat hidup digali
Peta riwayat diri dipertali

Kita lambak kasih sayang
Kita hampar keluhuran
Peta riwayat hidup dicatat
Peta riwayat mula terpahat

Kita ukir senyuman
Kita cantum ketulusan
Peta riwayat hidup selesai
Peta riwayat hidup tertunai

Riwayat persaudaraan ini
Kurniaan Ilahi
Tetap kekal bersemadi
Tetap kekal bertakhta di sanubari hatta
Penyambung zuriat kita nanti
(salah satu sajak yang gopi kasik kat saya time dia sakit, gopi, moga untaian ukhuwah ini akan tetap lestari hatta penyambung zuriat kita nanti!)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home