Tuesday, January 07, 2003

AYAH

Tatkala ini ada dua insan yang amat saya rindu- ayah dan abang saya.

Lately selalu tepon rumah tapi masih tak berkesempatan bercakap dengan ayah. Ayah terlalu sibuk, amat sibuk! Banyak perkara yang ingin dibualkan tetapi terpaksa dipendam dalam hati.

"Dah bersara pun ayah masih sibuk?" satu pertanyaan yang saya tanya pada ayah ketika saya f5 di kisas.
"Ayah pekerja Islam..." ringkas jer jawapan ayah
---------------------

"Buat aper nak cakap dengan ayah?" mak pula menyoal apabila saya suarakan hasrat saya
"Adalah, mana leh cakap dengan mak, nih rahsia huda dengan ayah. Hudakan anak ayah :)"
"Amboi.....pastuh bukan anak mak?" lantas terburai tawa antara saya dan mak.

Malam semalam tika saya sedang lapar dan melahap sup campbell telefon berbunyi. Alhamdullillah suara yang saya rindui di corong telefon, ayah menelefon saya! Tapi perbualan saya dengan ayah singkat, sebab ayah tgh rush mengejar masa. Ada kerja yang perlu ayah lakukan. Berkesempatan menanyakan ayah tentang isu SAR, tapi ayah tidak mengulas dengan lebih panjang, ayah suruh saya baca buku. Ayah memang begitu, kalau dengan anak sendiri jarang ayah berbicara dengan panjang lebar, tetapi kalau dengan anak angkatnya dan anak murid ayah pasti isu itu dikupas dengan sekupas-kupasnya. kadang-kadang jeles dengan kemesraan ayah dengan Abg Azizi(anak angkat kesayangan ayah). Dan kadang-kadang jeles tengok kemesraan org lain dengan ayahnya. Saya dilahirkan punyai ayah yang kerjanya terikat dengan masyarakat dan terlalu sibuk!:( Lepas nih taknak jadi anak ayah lagi, nak jadi anak mak saja :(

Ayah, huda masih tak memahami ayah.......

----------------------------------------------------

Muak! Benci! Meluat! Geram!
Itu yang saya rasa acapkali mengadap newspaper. Begitu muak dengan berita yang disogokkan. Seringkali dihidangkan dengan berita dunia yang tidak berkesudahan. Klon bayi pasangan lesbian yang nyata meyimpang dari fitrah insani, krisis Singapura dan Malaysia yang semakin menjadi-jadi, isu kontroversi tudung di Singapura baru-baru ini, isu SAR yang nyata menindas ummat Islam nyata memang memeningkan kepala. Dunia ternyata terlalu tua....amat tua! Terlalu banyak kemaksiatan yang melata. Cuba bayangkan andai dunia mampu berkata-kata........
Teringat peristiwa isra' dan mikraj, tatkala Nabi melihat seorang tua yang terlalu tua dan bongkok tubuh badannya, Nabi bertanya kepada Jibril siapakah orang tua itu. Jibril menjawab itulah dunia.......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home