Saturday, March 13, 2004

OH TUHAN, DUNIA AKAN KIAMATKAH?

Saya menonton siaran penamaan calon lewat saluran tv3 alias tv media rasmi Barisan Nasional. Paling menyedihkan saya bila mengikuti temubual antara pengulas berita tv3 dan ustaz shahbudin yahya, calon BN Permatang Berangan. Oh, Tuhan dunia sudah hendak kiamatkah? Saya akui saya diantara peminat ustaz Shahbudin dulu, apa tidaknya ceramahnya selalu berkumandang di corong radio malah rancak juga berdakwah melalui Ehwal Islam. Gaya dan penyampaian yang ala-ala ustaz shamsuri manakan tidak dapat menambat hati saya. Namun saya terkejut metah bila diberitahu dia calon Barisan Nasional bagi DUN Permatang Berangan. Oh, Datuk Abdullah Badawi saya kira lebih licik dari Mahathir dalam percaturan pilihanraya kali ini- menyenaraikan agamawan sebagai calon, hanya semata meraih undi?

Pengulas tv3: ustaz rasa apakah taktik yang akan digunakan pihak pembangkang pilihan raya kali ini?

ustaz shahbudin: Isu yang akan diutarakan pembangkang pilihanraya kali ini ialah isu negara islam. Namun isu ini adalah salah memandangkan Malaysia ialah negara islam dan mengamalkan prinsip-prinsip negara islam

saya : waduh!! Malaysiakah negara Islam bilamana artikel 3 Federal Constitution hanya menyatakan Agama Islam hanyalah agama rasmi Malaysia. Malaysia negara islamkah bilamana artikel 160 tidak mengiktiraf undang-undang islam sebagai salah satu undang-undang yang dipraktikkan di Malaysia. Malaysia negara islamkah bilamana definisi Islam dalam kes Che Omar Che Soh, 'the meaning of islam in article 3 refers to rituals and ceremony. This is what the framers intended in article 3, islam is just only confine to personal matters ie marriage, divorce, inheritance etc. Article 3 is not the standard to test the validity of other laws. Oh Malaysiakah negara islam?

Definisi negara islam (darul islam) mengikut imam nawawi dari mazhab syafi'iyyah merujuk kepada negara yang jelas hukum islam didalamnya dan menjalankan hukum-hukum islam di negara tersebut. Malah kebanyakkan ulama' mentakrifkan darul islam sebegitu kecuali imam hanafi negara islam ialah negara yang aman umat islam di dalamnya (oh, saya terlupa bawa pulang buku nizom tasyri' islami II)

Terjalankah hukum-hukum islam di negara kita, bilamana mahkamah syariah juga masih tersekat kuasanya. Malaysia negara islamkah bilamana hukum-hukum hudud dituduh zalim, bilamana kes-kes rogol, kecurian berleluasa. Oh, agamawan kau tahu hakikat itu tetapi kenapa perlu memanipulasi fakta? Tak takutkah dikau akan Tuhan Maha Berkuasa. Islamkah Malaysia bilamana lewat ucap Tunku Abdul Rahman menyatakan malaysia bukan negara islam

Oh, dunia sudah hendak kiamatkah?

Pengulas tv3 : Apa yang ustaz akan lakukan jika ustaz menang?

Ustaz shahbudin : kita berbalik pada doa, rabbana atina fiddunnia hasanah wa fil akhirati hasanah, wa ghina aza bannar, kita hendakkan kebahagian di dunia dan juga akhirat...bla bla

Saya: Bahagiakah di dunia andai judi dan arak dihalalkan malah menyumbang KDNK terbanyak kepada negara. Bahagiakah di dunia andai rasuah berleluasa, dengki khianat, wang disalurkan ke perut sendiri, memboyot-boyot, sehinggakan 7 keturunan pastinya tidak habis makan! Itukah definisi bahagia di dunia?

Oh bahagiakah di akhirat bilamana nanti Allah tanyakan adakah anda sebagai agamawan menyatakan yang haq dan menentang yang bathil. Sedangkan anda menyatakan yang bathil dan menyembunyikan yang haq. Bahagiakah begitu?

Oh, dunia hendak kiamatkah?

Saya marah andai orang yang tidak mengerti islam tetapi berlagak konon dia pandai islam, namun saya amat amat amat marah bilamana orang yang pandai islam tetapi memanipulasikan untuk kepentingan perut boyotnya sendiri, mengunci mulut rapat-rapat bila maksiat di depan mata.

Oh, dunia hendak kiamatkah?

Pengundi di Baling dan Permatang Pauh, mengundilah dengan bijak!

Oh, saya pemerhati pihanraya yang sentiasa mendoakan kemenangan untuk Islam

noktah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home