Saturday, March 13, 2004

PENAMAAN CALON

Pukul 6.30 pagi ayah sudah bersiap dengan baju melayu bersampin. Kawan-kawan ayah sudah mula memenuhi perkarangan rumah. Saya yang ingin mengikuti ayah,membatalkan niat, mengambil keputusan pergi ke majlis penamaan calon dengan makcik-makcik akhawat saja.

Sebaik saja ayah pergi, kepala mak pula meragam. Pening yang amat, sehingga mak tidak boleh bangun. Makcik Farihah dan makcik ida sudah berada di rumah, mulanya ingin menyambut kami, tapi terpaksa pula bersama-sama saya dan kakak menjaga mak. Kata saya mungkin mak demam gemuruh pilihanraya! :D

Mulanya ingatkan sudah tidak jadi pergi ke majlis tersebut. Namun ayah menelefon rumah, kata ayah, ustaz mujahid(calon parlimen tasek gelugor) dan ustaz x(ah, saya sudah lupa namanya, calon DUN Permatang Berangan) semuanya datang dengan famili untuk menyokong. Kalaupun mak tidak dapat datang, ayah mengharapkan saya dan kakak hadir. Apa tidaknya sayalah orang yang paling beria sekali, berkali-kali memberitahu ayah yang saya akan menyokong ayah di hari penamaan calon.

Akhirnya, pukul 9.15 mak gagahkan jua, pergi ke Dewan Sungai Dua. Saya dan kakak seolah-olah bodyguard pada mak :D Sampai saja di sana. waaahhhh suasananya amat meriah sekali. Bendera bulan mengambang berkibar-kibar sambil disusuli dengan jerit gempita takbir. Mak duduk di hujung jalan, di tempat teduh, manakala saya dan kakak memulakan langkah pusing-pusing dan tinjau-tinjau suasana meriah hari penamaan calon. Mulanya merancang nak seludup masuk, kubu BN tapi jalan sesak dan sibuk, orang-orang keselamatan dan polis juga ramai. Ah, huda tidak takutkah AKUJANJI? Maaf AKUJANJI!

Saya dan kakak berdiri di tepi jalan, memegang kain rentang, malah kami saja remaja perempuan di situ, yang lainnya makcik-makcik lewat 30an, 40an, 50an serta remaja lelaki. Tidak ada remaja perempuan lain lagi selain kami berdua. Berdiri di kalangan penyokong-penyokong lelaki sambil tangan mengibar bendera. Mulanya ramai juga yang memandang pada kami, tapi buat muka selamba dan terus mengibar bendera :D Meski panas terik, dan peluh merenek, saya dan kakak masih setia berdiri, menunggu sehingga calon-calon selesai. Andai Khaulah binti Azwar boleh lincah di medan jihad bersama-sama syabab, mengapa kami tidak? :D

Lewat pukul 12.30 calon-calon yang bertanding keluar dari dewan, mulanya ingin salam dengan ayah, tapi ramai pula yang mengerumuni ayah, cuma memandang dari jauh. Sampai rumah hampir pukul 1.00te Ayah menelefon rumah, bertanyakan sama ada kami pergi atau tidak, saya menjawab "ayah nampak tak huda pegang bendera?" hehe

Teringat pilihanraya lepas, tika keluarga saya difitnah, tika mak diancam oleh guru besar sekolah dan dituduh berpolitik, tika wang 3 juta ditaburkan untuk meraih undi di kawasan sg dua, tika kiraan undi dimanipulasi, ohhhh....spr, dan politik yang jelek lagi jijik!

Saya pemerhati pilihanraya yang berdoa kemenangan untuk Islam

noktah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home