Saturday, February 21, 2004

EXAM YANG MELAMBAI

Entah mengapa saya begitu tidak bersemangat menekuni subject constitutional law. Mata ligat melilau memerhati gelagat manusia di library. Sudah setengah jam saya di kerusi dan meja ini, namun bacaan saya masih juga terlekat pada perenggan pertama. Otak cuba mengingati patah-patah perkataan inggeris di buku saya, definition of constitution yang sebetulnya mukaddimah kepada subject saya. “Baru mukaddimah,” rungut saya dalam hati, walhal masih banyak lagi tajuk dan topik yang perlu dibaca. Malah nota-nota yang di photocopy dari buku Kelvin tan “Constitutional law in Malaysia and Singapore’ belum terusik.

Berkira-kira samaada ingin meneruskan bacaan di library atau pulang ke bilik. Berada di library dalam keadaan bingit dan bising pastinya membantutkan pembacaan saya. Segera tangan mencapai buku dan saya menghayun langkah lambat-lambat keluar dari library. Sampai di bilik dalam keadaan diri dibungkus keletihan (baca seperenggan sudah letih?:D) Mood untuk menyambung menelaah constitutional law bagaikan mati. Memandang sekilas buku-buku yang berselerakan di meja saya, buku family law, yang bertindih dengan Criminal law, dihimpit buku Quranic ayat menyakitkan mata. Pantas laju tangan mengemas buku-buku di atas meja. Inilah lumrah bila exam makin hampir. Diri sendiri juga tidak terurus.(huda mengeluh dalam hati). Segera teringat saya ada janji dengan atun petang ini, dia meminta saya menerangkan subject constitutional law, topik dismissal of public servant malah malam ini ati pula menyuruh saya mengajarnya Quranic ayat. Sumaiyah juga ada menyuarakan permintaan yang serupa namun belum memberitahu bila ingin berkunjung ke bilik saya. Tika di kala ini segera teringat ayu, bagaimana khabar ayu di asma’? pasti tekun membaca bukukan? Teringat zaman-zaman di matrik, mengulangkaji pelajaran bersamanya, tapi bila di gombak begini, jarak antara asma’ dan shafiyyah memisahkan saya dan dia. Boring juga menghadap buku seorang diri, namun saya masih punya peneman yang setia, laptop saya di kala kesunyian begini.

Oh hampir-hampir terlupa saya juga punya kerja hari ahad ini. Terpaksa menjadi panelis untuk forum anjuran KRJ(JIM Gombak). Tajuk transisi perubahan ke alam remaja (benarkah?) .Ini semua gara-gara kauthar yang meminta bantuan dari saya, kononnya program itu memakan masa tidak lama. Namun apabila menerima panggilan dari yaacob dia menerangkan pada saya program itu hampir satu setengah jam. Saya juga tidak punya kekuatan untuk menolak atau sebetulnya saya memang tidak pandai menolak permintaan orang, meski rasanya, saya perlu lebih masa untuk pelajaran saya. Tidak mengapa, moga-moga ada berkat yang Allah simpan untuk saya, menolong orang yang tersepit kesusahan.

Oh, ya saya ada turunkan jadual exam final saya di sini :
19/2 – tilawah II
24/2 – Quranic ayat & hadith on law III(Arabic)
26/2 – Constitutional Law I
1/3 – Probate and the law of succession I
3/3 – Islamic Criminal Law I (Arabic)
4/3 – Family law I
5/3 – Criminal law 1
(yang bertanda Arabic maksudnya saya belajar subjek itu dan mengambil peperiksaan dalam bahasa arab)

Doakan saya dipermudahkan segala urusan. Malah berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan kali ini. Sungguh saya begitu risau exam kali ini, amat risau. Lantaran carry mark saya tidak beberapa memberansangkan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home