Wednesday, August 11, 2004

MILLEF


ada sesuatu yang indah, amat indah :)

LAUT YANG MENDAMAIKAN

Saya suka laut. Hidu bau laut. Juga suka angin laut. Semuanya mendamaikan. Rasa seperti masalah terbang satu persatu.

Damai...damai :)

Anda suka laut?

MAK DAN AYAH

Saya paling suka bersembang dengan ayah. Dua, tiga hari lepas sebelum ayah ke Kuala Lumpur, sempat bersembang dengan ayah. Banyaknya bersembang tentang kehidupan saya di uia. Benar, ustaz Mahmood Sanusi kawan ayah saya di Azhar, malah ustaz Hamid Jusoh yang mengajar saya subjek EPS, anak murid ayah saya ketika di Kolej Islam. Ramainya lecturer yang kenal dengan ayah saya. Teingat millef tahun lepas, ketika saya menghantar laptop saya kepada ustaz Hakim untuk di install arabic version, bersembang-sembang dengan ustaz hakim. Dia bertanyakan asal saya yang seterusnya tanyakan saya sama ada kenal dengan ustaz Soid atau tidak. Saya cuma angguk sambil ustaz hakim bersembang panjang tentang ayah.

"Ustaz Soid tuh ayah ana ustaz" saya akhirnya tersenyum :)

Bersembang dengan ayah, dan mendengar celoteh mak (mak saya pandai buat lawak hehe), apakah ada benda yang lebih menggembirakan selain itu?

INTEGRASI KAUM- WUJUDKAH?

Saya dibesarkan dalam keadaan yang dikelilingi bangsa saya sendiri. Tanpa pernah bercampur dengan bangsa lain. Saya akui saya tidak punya kawan dari bangsa cina mahupun india. Belajar di sekolah rendah melayu, dan seterusnya ke sekolah agama sebelum akhirnya di uia. Semuanya tanpa pendedahan terhadap bangsa lain.

Berkesempatan mengikut sepupu saya membuat bancian tenteng kempen kesedaran sains dan teknologi di bawah kelolaan Kementerian Sains dan Teknologi. Malangnya kawasan ntuk dibuat bancian semuanya rumah dan flat orang cina. Ketika mengetuk pintu dan kemudiannya tidak diperdulikan malah ada yang menutup pintu ketika ternampak kami menyebabkan saya terfikir integrasi kaum di malaysia wujudkah? Bayangkan di rumah anda, orang cina datang membuat bancian pasti layanan yang dia terima seperti layanan yang saya dan sepupu terima. Semangat perkauman di antara kita masih menebal meski kita sudah hidup di bawah langit yang sama sejak merdeka.

Atau apakah persepsi bangsa lain terhadap orang perempuan yang bertudung seperti saya? Pesimis kah?

Juga adakah semangat patriotisme cintakan tanah air mereka sama dengan semangat yang orang melayu ada?

Integrasi kaum-sejauh mana?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home