Thursday, December 11, 2003

COUPLE OH COUPLE

Semalam kak ira, fad, kakak saya dan aliza datang bilik, kunun nak melawat saya yang demam, tapi akhirnya saya yang dibuli oleh mereka. Kak ira datang dengan setupperware macaroni, nyum nyum....namun selera makan tiada, sekadar pemerhati melihat mereka makan.

Fadh memberitahu saya, seorang budak kisas (dak laki batch saya) kantoi dengannya masa tengah dating ngan aweknya di wangsa maju. Tidak terkejut, sebab pernah mendengar versi-versi cerita itu sebelum ini. Cuma tertanya dalam hati, begitu senangkah mencari makwe, macam main tukar baju? taram sajer ker? tangkap muat ker? Ngorat sana, tak layan, ngorat sini, tak layan, mengorat yang nih, layan terus jadi, camtuh ker? Couple nih untuk sesuka hati sesedap perisa oren jer ker? Tengok orang lain couple, diri pun ingin couple, begitu ker?Bukankah kalau ingin mencari spouse inginkan yang soleh dan solehah, agar dia juga menjadi pasangan kita hatta di syurga nanti? Bukankah niat bercinta ingin ke jinjang pelamin? Lupakah semua itu? Inginkan keseronokan, akhlak ditolak ketepi, begitukah?Senangkah mengusung anak dara orang ke hulu ke hilir, dan senangkah si perempuan mengikut si lelaki yang panjang langkah? Bukankah perhubungan sebelum berkahwin punyai kaitan dengan kesucian zuriat? Jangan salahkan anak kita nanti jika dia melawan cakap ibu dan bapa, andai dulu hubungan kita tidak mengikut batas-batas yang sepatutnya. Entahlah, saya angkat bahu.

Yang peliknya, dak laki tuh masa kat kisas terkenal la jugak dengan kealiman dan kesiqohannya. Apa tarbiyah itukah yang perlu disalahkan? Atau orang yang ditarbiyah? Entahlah, sekali lagi saya angkat bahu

Saya tidak begitu rigid, tidak menolak total budaya couple asalkan kena pada gayanya, asalkan mengikut batas-batas syariat.

Nauzubillah (peringatan juga untuk diri)

Komen untuk blog cill (1st time view blog nih), tajuk 'candu cinta'......
candu cinta ialah fitrah, salurkan ia sebaiknya agar menjadi fitrah yang paling terindah .....hudasoid

* Saya ditegur, blog saya jarang menghebahkan informasi asik2 citer tentang diri saya, schedule saya (maybe), pi mai pi mai dok tang tu gak. Orang yang menegur itu inginkan kelainan dalam blog saya.
Jawapan huda - tengoklah dulu, kalau rajin ehehehe

0 Comments:

Post a Comment

<< Home