Tuesday, May 04, 2004

ADIK DAN PALESTIN

Dua hari lepas ketika chatting dengan asriah (ex-kisasian batch saya), dia memberitahu saya cerpen adik dan palestin termuat dalam majalah perwakilan pelajar di sana, ireland. Malah kuzer juga ada memberitahu adik dan palestin juga di majalah perwakilan pelajar malaysia di korea. Saya akui, ilmu itu milik Allah, namun agak terkilan jika karya saya dicetak tanpa kebenaran dari saya. Bukankah adab berilmu begitu? Menghormati sesuatu yang menjadi hak milik orang lain. Di mihwar bilangan ke berapa entah, adik dan palestin juga di ruangan cerpen, tanpa ada nama saya di situ. Juga ketika sambutan jubli emas (atau perak) rumah perlis di mesir, adik dan palestin ada dalam buletin perlis, malah mendakwa cerpen itu hasil karya seorang pelajar perlis mesir

kalau mengikut undang-undang semua tindakan itu melanggar hak individu dan boleh disaman mengikut undang-undang intellectual property.

Bagi saya yang paling penting keizinan untuk terbit cetak sesuatu karya

noktah


0 Comments:

Post a Comment

<< Home