Wednesday, April 07, 2004

LAW, UPHOLD JUSTICE?

Kalau dulu orang bertanyakan saya, huda ambil course apa, pasti dengan bangganya saya menjawab saya pelajar undang-undang, kerana saya percaya dengan undang-undang sahajalah yang dapat membela kebenaran.

Namun, kini kalau anda bertanyakan saya tentang jurusan saya, pasti saya tidak ingin lagi menjawabnya, kerana saya rasa undang-undang yang ada banyak yang tidak membela kebenaran. Peperangan di mana, penipuan merata-rata, dan undang-undang hanya sekadar undang-undang, boleh dimanipulasi begitu saja, jika anda berkuasa undang-undang adalah di tangan anda. Biarlah berhabuk dalam buku perlembangan persekutuan mengatakan laws above everyone, namun hakikatnya tidaklah sama. Anda boleh pinda undang-undang yang ada, jika anda punya 2/3 majority di parlimen (although there are other methods to amend the laws, eg simple majority, and consent from council of rulers), anda boleh draf undang-undang dengan cara yang sama, dan anda juga boleh pastikan undang-undang itu in favour of anda.

jadi wajarkah saya berbangga menjadi pelajar undang-undang jika hanya belajar sekadar teori, namun praktikalnya berbeza?

***********

1 PRINCIPLE OF KNOWLEDGE....UNTUNG ATAU RUGI?

Saya bangga jadi pelajar undang-undang, namun when i come across sumthin relates to science which i know little, saya terasa begitu rugi. Science bagi saya adalah sesuatu yang penting, jika tidak masakan science menjadi 'religion' tika di abad 1700 hingga 1900. Bagi saya combination muslim yang bagus ialah muslim yang mampu menguasai science juga agama. Namun saya? Begitu jahil tentang fizik, terlalu bodoh mengenai kimia, malah tolol dalam biology.

Saya juga menyesali sistem 1 principle of knowledge, anda cuma menguasai cuma satu bidang ilmu, tanpa menguasai bidang ilmu-ilmu yang lain. Dan itu yang dipraktikkan di universiti-universiti. Saya terasa begitu rugi jika hanya mengetahui satu sahaja bidang ilmu ( atau mungkin dua) tapi kosong pengetahuan mengenai bidang ilmu yang lain.

Saya jadi begitu ternganga jika berada di kelompok science student, malah tidak memahami sebutir pun apa yang mereka cakapkan. Lantas apa perlu saya lakukan?

Ah, the more u know the more u ignore, itu yang saya kira.

khas buat gopi

ghafirah: huda- klakar ke ayat tu?! Bagi aku ia amat bermakna... takmo balik bilik hang sbb hang suka buli aku sidai + lipat kain + kemaih tempat tidoq. haha.. meh bilik aku. bosan aa dok sorang2

Disebabkan flobble chatter hang buat hal, jadi aku perlu mengambil langkah untuk membersihkan nama aku. Arghh.........fitnah! fitnah! tidak.................tidak! semuanya fitnah! hehe, tapi best gak aaa ada dua maid kat bilik, hang ngan aton hahah. Bosan dok bilik? aiiii, kan bilik baru tuh best, org ajak jadik maid tolak, gaji bagi tau heheheh

0 Comments:

Post a Comment

<< Home