Tuesday, November 02, 2004

ISLAM-TERRORIST?





Islam agama keganasan?

Sejak September 11, Islam telah dicop sebagai agama keganasan, meski tiada bukti sahih yang menunjukkan kejadian itu didalangi oleh puak militan (?) islam, al-Qaeda.

Namun islamkah agama keganasan bilamana penganut-penganutnya sendiri ditindas dan disiksa oleh orang yang bukan islam. Bilamana, penderitaan berpanjangan, rakyat Islam Palestin, Iraq, Thailand, Kosovo dan sebagainya.

Lihat saja, layanan zionis israel kepada rakyat palestin, bilamana, nyawa bagai tiada berharga, ibu kehilangan anak, isteri kehilangan suami. Benar, mereka berjuang melontar batu, namun kalian balasi dengan riffel, M16 dan tom hawk.

Lihat saja penderitaan di Najjah, Fallujah, penganut Islam dikepung dan dibom hidup-hidup, lantas Islam agama keganasan kah?

Benar, puak militan(?) Iraq, membunuh tebusan, namun perlu dilihat tebusan yang dibunuh ialah tebusan dari negara yang bersekutu dengan Amerika, yang menjajah dan menjarah, bumi Baghdad, yang cuba mengaut keuntungan hasil peribumi. Mereka tidak sewenang-wenangnya membunuh, tidak seperti tentera Amerika yang acapkali melepaskan bom di udara, yang membunuh mangsa yang tidak berdosa.

Lihat saja, tindakan polis keselamatan, membunuh penganut agama Islam di Thailand, melayan mereka seperti ayam yang bakal disembelih, sedangkan mereka adalah insan yang miliki roh dan nyawa.

Maka, Islam agama keganasankah?

Bandingkan layanan, umat islam kepada orang yang bukan islam di Malaysia, bilamana, kebebasan beragama dibenarkan, pembinaan tokong dan kuil diluluskan, malah mereka diberi hak setanding dengan kaum bumiputera dan penganut beragama islam.

Tapi bandingkan, layanan buruk dan kasar umat islam , di Perancis, bilamana hijab diharamkan, pelajar direntap tudungnya, kebebasan beragama dinafikan.

Lantas, islam agama keganasan kah?

(tika menulis entri ini saya asyik bersin, tak tahan dengan habuk, adik beradik saya sedang sibuk menjalankan misi rank A mengemas rumah)

kad raya...kad raya.

aiseh, kad raya belum beli, sedangkan banyak kad raya yang perlu dibalas. Guna e-card buleh?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home